Radioflygklubben Gripen

Radioflygklubben Gripen bildades 1967 av ett 10-tal entusiaster i nordvästra Skåne. Flera av dessa är fortfarande aktiva modellflygare i klubben. Sedan dess har klubben vuxit undan för undan, och har idag ca 50 medlemmar, unga som gamla.

Under många år hade klubben verksamheten förlagd till Klippans kommun, men sedan 1992 har vi flugit på Simmelsberga. 1995 invigde vi det fina modellflygfält som vi nu har.

Vårt flygfält finns på Simmelsberga gårds ägor, 3 km väster om Kågeröd alternativ 4 km öster om Ekeby. Fältet är ca 20 000 kvadratmeter stort.

Vi har förmånen av att ha stora öppna ytor runt vårt fält, vilket gör anläggningen högt uppskattad av både våra medlemmar och gäster.

Det finns väl tilltagna startbanor, taxibanor och depå. Vi har en hangar och en liten klubbstuga med altan och grillplats, det finns även tillgång till toalett.

Vi har klubbdag på tisdagar då även andra kan komma ut och prova på eller kanske bara kolla in vårt fina fält o snacka lite med folket på plats, käka en grillad korv, ung som gammal, tjej eller kille.. det spelar ingen roll, alla är lika värda, det är ett härligt och glatt gäng som alla delar samma intresse.

De allra flesta av våra medlemmar flyger med radiostyrda flygplan, allt från nybörjarmodeller till otroligt fina skalamodeller och konstflygplan. Eldrivna flygplan har kommit stark de senast åren, så även inom vår klubb. Några medlemmar är även aktiva helikopterflygare. Numera finns det även några som har Quad- och Hexakoptrar.

Under vinterhalvåret har klubben tillgång till en sporthall i Kågeröd för inomhusflygning med eldrivna modeller, närmare bestämt Lunnahallen.

Genom åren har det varit stor tävlingsverksamhet inom klubben. Flera medlemmar har haft framträdande placeringar på både nationella och internationella tävlingar, framförallt inom skalaflyget. Under säsongen arrangeras några klubbtävlingar och en klubbmästare koras.

Klubben är ansluten till Sveriges modellflygförbund, SMFF. SMFF är en del av Svenska Flygsportsförbundet som i sin tur är ansluten till Riksidrottsförbundet. SMFF hjälper oss gentemot olika myndigheter som t ex Luftfartsverket med frågor som rör hur vi får bedriva vår verksamhet. De sköter även kontakten med Post och Telestyrelsen som tillhandahåller våra frekvenser.