NYHETER 2020
På grund av covid 19 är all organiserad verksamhet inställd, Det gäller så länge rekomendationera är i kraft för Skåne län.
Del 3
|
Resterande bilder hittar ni här
Byggsäsongen är i sin linda
Därmed fylls åter våra byggtrådar med godis för alla som drömmer sig bort från ARF och vill lära sig något lite mer om modelflygs hantverk
Först ut är Börje S med sin Bulldog.
Först ut är Börje S med sin Bulldog.
Det blev en sommar i år också
på fältet
Även denna sommar blev en flyg sommar, om än lite annorlunda för oss alla. För vissa av oss var tisdagen bortblåst på grund av att man var i en riskgrupp och för de tävlande medlemmarna blev det inget. Bätre tur nästa år.
Även en klubbmästare blev till
Grattis Dennis
Regntunga skyar bortåt Simmelsberga
Först kom ett vitrus och ställde allt på sin ända, sen kom hettan så att fartreglagen skrek i högan sky och nu regn tunga bly moln som skymmer sommarens sol och modelflyg.
Ja detta år har inte varit ett år som vi hoppats på!
.
Ja detta år har inte varit ett år som vi hoppats på!
.
Men modellflygvänner ha förtröstan innaför kommande år och dagar med sol , mjukglass och goda kavaliersvängar,hovringar och mjuka smör landningar. Det finns liksom en tid för allt som skall komma och för det som varit , Men utgångspunkten är och förblir nästan alltid den samma förutom att man infogat en ny pussselbit i sitt liv och modellflygande. När allt kommer omkring är inte modellflyg hela världen, men det kan och är säkert för många en stor del av världen, fyllt av gemnskap, glädjande solstrålar och smörlandnngar. Vi får helt enkelt avakta och se hur vi flyger vidare om något år eller månader. Kanske flyger vi med munskydd och sprayar oss med virusdödande produkter, men flyga kommer vi att göra för att uppleva den perrfekta smörlandningen efter att de regntunga skyarna drivit bort.
Tiger Moth Tommy's Bückertraum
Här följer lite bilder av Tommy Christianssons Bücker Bü 133 Jungmeister
KLUBBMÄSTERSKAP deltävling 1
ANDERS vs DENNIS
På grund av den rådande situationen blev det bara två tävlande denna gången; Detta blev till en kamp mellan vår junior och Anders Paulsson som vann med 19 poäng. Man måste känna all respekt för Dennis ,med hans lilla flymaskin i den blåst som rådde, med lite mer flygvana och en större maskin stär vi snart gubbar och gapar av bara fartvinden. Men ett stort garttis går till Anders och han förtsa tävlingsvinst.
Men
Men
Bilder från ett modellflygfält
Börje S och Tommy C bakar en huv
Åter tid för Klubbmästerskap
13/6 klockan 10:00
Nedladdning PDF format flygmanövers Klubbmästerskap 2020

rfk_gripen_kluddmästerskap_2020.pdf | |
File Size: | 197 kb |
File Type: |
Uppdaterade Fältregler för nedladdning

Fältregler rfk gripen 2020[.pdf | |
File Size: | 406 kb |
File Type: |
![]()
|
Fätreglerna finns också för nedladdning på fältsidan,
Dessa gäller alla som flyger på vårt gemensamma fält.
Dessa gäller alla som flyger på vårt gemensamma fält.
Uppdaterade Fältregler
Vi behöver justera vårt tillväga gångs sätt en smula angående hur vi hanterar fullskalaflyg under tiden vi har våra modeller i luften.
Jag lägger även en blänkare på Rfk Gripens FB sida.
Den tidigare formuleringen i fältreglerna:
"Håll undan för fullskalaflygplan, de har företräde vid start och landning"
Detta ändrar vi till:
"Modellflyg skall utan dröjsmål landas vid fullskala aktivitet på fältet.
Detta skall givetvis ske på ett säkert sätt utan att ex flyga framför eller över dem."
När olyckan är framme och skapar kunskap och tålamod
Modellflyg och kaffeved är ju någonting som hänger ihop på många sätt. Tyvärr är de flesta sätt ganska jobbiga att komma över. Och det kvittar om det är skit bakom spaken eller materialet som strular. Detta stoppar också många aspirerande modellflygare också från att nå höjder utöver det vanliga.
Men lugn i stormen det gå faktiskt att fixa till och samtidigt fördjupa sig i ett modellflygplan och dess tekniska principer genom att lappa och laga ihop det som gått förstört då flygmaskinen av ena eller andra anledningen föll från himlen. Och vi får inte heller bortse från de ekonomiska aspekterna och för bevarande av husfriden på hemmaplan, för modellflyg är inte allt fast vi kan få för oss det ibland. Men det kan ge oss egentid som vi lägger på att laga och fixa det som gått i kras, då det föll från himlen och därigenom lära oss mer om konstruktion av flygplan och modellflygets behov av tålamod.
Men lugn i stormen det gå faktiskt att fixa till och samtidigt fördjupa sig i ett modellflygplan och dess tekniska principer genom att lappa och laga ihop det som gått förstört då flygmaskinen av ena eller andra anledningen föll från himlen. Och vi får inte heller bortse från de ekonomiska aspekterna och för bevarande av husfriden på hemmaplan, för modellflyg är inte allt fast vi kan få för oss det ibland. Men det kan ge oss egentid som vi lägger på att laga och fixa det som gått i kras, då det föll från himlen och därigenom lära oss mer om konstruktion av flygplan och modellflygets behov av tålamod.
Del 2 av många
Tommy Christiansson
SAAB SAFARI
Del 2 Bygge av SK 61 ,Fpl 61
Scottish Aviation Bulldog
Byggare,bilder och text Börje Sebring
Nu börjar det bli läge att bygga kroppen på maskinen. Här har jag börjat skriva ut spanten på skrivaren och sedan sätta upp dem på bordet, Fötterna på spanten är gjorda så att kroppen står vågrätt på bordet.
Motorspantets sidor kommer jag senare att göra lätthål i och även för att kunna montera detaljer i. Vingsadelns centrum är av 3 mm plywood.
Topp och bottenlister, provisoriskt främre spant...detta för att kunna anpassa till batteriboxarna
Spanten är också gjorda så att det finns markering för centrum och datumlinjen. Jag har satt in en tråd i centrum för att kunna kolla att kroppen blir rak.
Främre spanten med infästning för nosstället och urtagen för batteriboxarna.
Batterierna skall stoppas in i batteriboxarna från insidan under instrumentpanelen.
Fenan och bakre vingsadel
Här riktar jag in fenan med hjälp av lasern för att få den exakt i lod.
Tack vare att kroppen kan stå på bordet
med fötterna som sitter på spanten blir det lätt.
Tack vare att kroppen kan stå på bordet
med fötterna som sitter på spanten blir det lätt.
Här riktat jag också in stabilisatorn så den sitter vinkelrät mot fenan . Naturligtvis måste bordet stå i våg.
2020-04-12. Det var allt för denna gång, fortsättning följer
Börje
Börje
Corona ärdringar av RFK Gripens Verksamhet.
Hej alla.
Solen börjar värma vilket är efterlängtat.
Tyvärr så kan vi inte bara kasta oss ut och njuta då Corona/Covid-19
smyger i kulisserna.
Då man spår en topp på smittan under slutet på April och Maj månad
måste vi tyvärr begränsa vårkänslorna en smula.
Modellflyget i allmänhet och Rfk Gripen i synnerhet har inte råd
att spela på så dåliga odds.
Detta innebär alltså att vi ställer in alla aktiviteter i Maj månad.
Dvs vi struntar i följande:
*Möte/Arbetsdag 2 Maj
*Swapmeet 9 Maj
*Klubbtävlingen 16 Maj
Med det sagt är det tillsvidare upp till var och en huruvida man vill åka ut till fältet och flyga på de tider man anser passar. Ser vi bara till att hålla ett lagom avstånd bör ju även vårt Tisdagsflyg kunna fortgå för de som vill det. Däremot skippar vi grillningen på Tisdag kvällar.
Gräsklippningen kör vi vidare enligt listan.
Inneflyget känner jag nog att vi bör avsluta så fort som möjligt eftersom vädret ute tillåter flyg på ett fält som både är klippt och vältat. (Tack för det)
Om någon absolut vill flyga inne blir det därför deras ensak att ta reda på om någon kommer att öppna den dagen.
All flygning ovan, oavsett inne eller ute,
förutsätter att man känner sig 100% frisk. Även om man inte är orolig själv måste vi respektera våra klubbkamrater och ev besökare.
Ja, det var inget roligt brev att skriva men alternativet att ignorera problemet
hade varit värre.
Förhoppningsvis kan vi ju börja återgå till det normala i Juni/Juli.
Var rädda om er
//Kalle
Solen börjar värma vilket är efterlängtat.
Tyvärr så kan vi inte bara kasta oss ut och njuta då Corona/Covid-19
smyger i kulisserna.
Då man spår en topp på smittan under slutet på April och Maj månad
måste vi tyvärr begränsa vårkänslorna en smula.
Modellflyget i allmänhet och Rfk Gripen i synnerhet har inte råd
att spela på så dåliga odds.
Detta innebär alltså att vi ställer in alla aktiviteter i Maj månad.
Dvs vi struntar i följande:
*Möte/Arbetsdag 2 Maj
*Swapmeet 9 Maj
*Klubbtävlingen 16 Maj
Med det sagt är det tillsvidare upp till var och en huruvida man vill åka ut till fältet och flyga på de tider man anser passar. Ser vi bara till att hålla ett lagom avstånd bör ju även vårt Tisdagsflyg kunna fortgå för de som vill det. Däremot skippar vi grillningen på Tisdag kvällar.
Gräsklippningen kör vi vidare enligt listan.
Inneflyget känner jag nog att vi bör avsluta så fort som möjligt eftersom vädret ute tillåter flyg på ett fält som både är klippt och vältat. (Tack för det)
Om någon absolut vill flyga inne blir det därför deras ensak att ta reda på om någon kommer att öppna den dagen.
All flygning ovan, oavsett inne eller ute,
förutsätter att man känner sig 100% frisk. Även om man inte är orolig själv måste vi respektera våra klubbkamrater och ev besökare.
Ja, det var inget roligt brev att skriva men alternativet att ignorera problemet
hade varit värre.
Förhoppningsvis kan vi ju börja återgå till det normala i Juni/Juli.
Var rädda om er
//Kalle
MOLNSKÅDANDE
Molnrörelser som driver på från norr, väster eller som bara som snurrar runt vårt lilla modelflygfält tills det bara säger boom och blixten slår ner med ösregn och med inslag av hagel förstör hela dagen för oss modelflygare. Eller så kan molnen varar så där lite puffiga som sprider sommar känsla innan sen eftermiddagens regn, med en åskknall som följd och frisk byig vind. Sedan kommer kvällen med det blöta gräset och det perrfekta modellflygvädret med 0-1 ms och avsaknad av vindbyar.
Men det är för det mesta bara bläsigt och mörka moln som sveper fram och tillbaks och man skumpar framåt och tillbaks i luften och det är helt inget roligt att flyga längre; så man tar på en tisdagkväll en korv istället och snackar skit och studerar molnen och väntar på molnen skall ha svept förbi till nästa tisdag. Det är folkhälsa i RFK Gripen tappning mina vänner!
Men det är för det mesta bara bläsigt och mörka moln som sveper fram och tillbaks och man skumpar framåt och tillbaks i luften och det är helt inget roligt att flyga längre; så man tar på en tisdagkväll en korv istället och snackar skit och studerar molnen och väntar på molnen skall ha svept förbi till nästa tisdag. Det är folkhälsa i RFK Gripen tappning mina vänner!
PÅ BYGGBÄNKEN VÅREN 2020
DEL 2

Jan-Erik Anderssons's Slingsby T31 Motor
I det Anderssonska huset börjar allting närma sig slutet på projektet och väntan på flygandet. I dessa tider då tiden är knapp och känns knapp för våra äldre modelflygare är byggandet kanske mer känsloladdat än någonting annat, då man kanske gör det en sista gång och därför blir också slutförandet så mycket viktigare än tidigare.
Målen med ädla medaljer och beundran betyder ingenting längre utan hantverket förändras till byggkonst och stilla eftertänksamhet.
De som har livserfarenhet vet också att tiden är oftast knapp i alla sammanhang då man inte får ihop själva pusslet med jobb,familj och modelflyg.
De riktigt galna och naiva kommer aldrig lägga ner det som ger dem näring och förtröstan i tider av skugga. Och därför kommer de säkert att försaka familj, vänner för att känna sig ett med sig själv i sitt byggande och flygande. Eller så har man en tålmodig familj och vänner som förstår helheten av den inneboende modelflygar-kraften. Och om vi alla lär oss se kraften och uppmuntrar potentialen i vårt modellflygandet kommer allting bli så mycket enklare. Tro mig jag har träffat tillräckligt med kompromisslösa modelflygare, idrottare och kontnärer för att jag skall veta att det är så.
Det enda kompromiss som behöver göras är att inse att vid byggbrädan och på fältet upphör tiden att fungera som rymslig tid och ändras till flygbar tid.
I det Anderssonska huset börjar allting närma sig slutet på projektet och väntan på flygandet. I dessa tider då tiden är knapp och känns knapp för våra äldre modelflygare är byggandet kanske mer känsloladdat än någonting annat, då man kanske gör det en sista gång och därför blir också slutförandet så mycket viktigare än tidigare.
Målen med ädla medaljer och beundran betyder ingenting längre utan hantverket förändras till byggkonst och stilla eftertänksamhet.
De som har livserfarenhet vet också att tiden är oftast knapp i alla sammanhang då man inte får ihop själva pusslet med jobb,familj och modelflyg.
De riktigt galna och naiva kommer aldrig lägga ner det som ger dem näring och förtröstan i tider av skugga. Och därför kommer de säkert att försaka familj, vänner för att känna sig ett med sig själv i sitt byggande och flygande. Eller så har man en tålmodig familj och vänner som förstår helheten av den inneboende modelflygar-kraften. Och om vi alla lär oss se kraften och uppmuntrar potentialen i vårt modellflygandet kommer allting bli så mycket enklare. Tro mig jag har träffat tillräckligt med kompromisslösa modelflygare, idrottare och kontnärer för att jag skall veta att det är så.
Det enda kompromiss som behöver göras är att inse att vid byggbrädan och på fältet upphör tiden att fungera som rymslig tid och ändras till flygbar tid.
Att se framtill under
sommaren 2020
Aktiviteter
13 Juni KL 10.00 Klubbtävling
27-28 Juni KL 9.00 Skalatävling
11 Juli KL 10.00 Popskala Gripen
8 Augusti Sillamiddag
29 Augusti KL 10.00 Klubbtävling
12 September KL 10.00 Brittsommarträffen
3 Oktober KL 10.00 Arbetsdag
Medlemsmöte
2 Maj 10.00, 16 Juni 19.00
, 3 Oktober 10.00
2 Maj 10.00, 16 Juni 19.00
, 3 Oktober 10.00
En RNA mutation och modellflyg
I en kris skugga kanske inte modellflyg är så jävla viktigt, eller kanske är det då det är som viktigaste som finns. I krisers spår har alltid något nytt uppståt och riktningar ändras. Men då krisen är som mest aktiv kan det vara skönt att hålla fast i något annat än dödsflall, snuva och rädsla över sina nära och kära.
I min värld skulle modellflyg kunna ses som en typ av försvarsmeknism, men om vi skall vara ärlig så är det en sund försvarsmeknism att vara intresserad av något som ger en glädje och inte skadar allt för mycket; är då helt enkelt en god sysselsättning som håller tankarna borta från katastrofen.. Men om någon tycker att det skadar mycket beror det nog snarare på avsaknad av meningsfullhet och sann passion. Men de har man ej heller något att hålla i och sysselsätta sig med då krisen och nöden är som störst.
p.s glöm inte att höra av er till era klubbkompisar i RFK Gripen och andra modellflygklubbar och fråga hur de mår och om ni kan hjälpa dem med något de närmaste veckorna
d.s kommer försöka uppdatera sidan varje dag den närmaste tiden då jag tagit skydd bland balasadamm och en massa modellflygtidningar. Och tänk på att smittan kommer vi alla för eller senare få, utan de är våra gammla modelflygare vi skall i åtanken denna gång inte de unga.
I min värld skulle modellflyg kunna ses som en typ av försvarsmeknism, men om vi skall vara ärlig så är det en sund försvarsmeknism att vara intresserad av något som ger en glädje och inte skadar allt för mycket; är då helt enkelt en god sysselsättning som håller tankarna borta från katastrofen.. Men om någon tycker att det skadar mycket beror det nog snarare på avsaknad av meningsfullhet och sann passion. Men de har man ej heller något att hålla i och sysselsätta sig med då krisen och nöden är som störst.
p.s glöm inte att höra av er till era klubbkompisar i RFK Gripen och andra modellflygklubbar och fråga hur de mår och om ni kan hjälpa dem med något de närmaste veckorna
d.s kommer försöka uppdatera sidan varje dag den närmaste tiden då jag tagit skydd bland balasadamm och en massa modellflygtidningar. Och tänk på att smittan kommer vi alla för eller senare få, utan de är våra gammla modelflygare vi skall i åtanken denna gång inte de unga.
Bygge av SK 61 ,Fpl 61
Scottish Aviation Bulldog
Byggare,bilder och text Börje Sebring
När vintern smyger sig på, börjar bygglusten ge sig tillkänna. Jag har ju byggt en hel del flygmaskinen under årens lopp, så jag ville finna på något annat sätt att konstruera denna maskin. Den skall bli elektrisk och jag skall skriva ut så mycket jag kan med min 3D- skrivare. Jag har ju stått så mycket vid bandsågen och sågat spryglar och spant, så nu skulle det bli roligt att finna på hur jag skulle kunna rita alla dessa grejer i datorn för att sen kunna skriva ut dem på skrivaren.!
Som tur är har man vänner inom modellflyget, som man kan få hjälp av.
Lars Ove Andersson, även kallad LOA, har varit till mycket stor hjälp just för att komma igång med det ritprogram Fusion 360 som jag har använt till rita spryglar etc till att skapa 3d utskriftet.
Jag har gått till väga på följande sätt: Ritningen som jag hittade i mina gömmor är säkert 30 år gammal men fortfarande intakt, men jag får tänka om en hel del eftersom maskinen skall bli elektrisk. Först skrev jag måtten på spant och spryglar på ritningen för att lättare kunna ställa in storlekarna i ritprogrammet. Därefter skannade jag alla spant och spryglar på min vanliga skanner. De bilder, som var för stora för glaset på skannern, skannade jag två gånger. Sedan la jag samman dem i Photoshop. När jag sedan skulle börja rita la jag den sprygel jag skulle rita som bakgrund i ritprogrammet. Sedan var det bara att följa linjerna. När det är färdigt skapar man en fil som går att skriva ut på skrivaren. Här några bilder på de första utskrifterna.
Som tur är har man vänner inom modellflyget, som man kan få hjälp av.
Lars Ove Andersson, även kallad LOA, har varit till mycket stor hjälp just för att komma igång med det ritprogram Fusion 360 som jag har använt till rita spryglar etc till att skapa 3d utskriftet.
Jag har gått till väga på följande sätt: Ritningen som jag hittade i mina gömmor är säkert 30 år gammal men fortfarande intakt, men jag får tänka om en hel del eftersom maskinen skall bli elektrisk. Först skrev jag måtten på spant och spryglar på ritningen för att lättare kunna ställa in storlekarna i ritprogrammet. Därefter skannade jag alla spant och spryglar på min vanliga skanner. De bilder, som var för stora för glaset på skannern, skannade jag två gånger. Sedan la jag samman dem i Photoshop. När jag sedan skulle börja rita la jag den sprygel jag skulle rita som bakgrund i ritprogrammet. Sedan var det bara att följa linjerna. När det är färdigt skapar man en fil som går att skriva ut på skrivaren. Här några bilder på de första utskrifterna.
vingen
Det första jag började bygga var vingarna och för att dessa skall bli enligt ritningen med den riktiga skränkningen, ritade jag in byggklotsar på spryglarna. Här några bilder på mittsektionen av vingen. Jag har klätt vingarna med balsaflak och för att kunna limma balsaflaken mot spryglarna använde jag ett bygglim som heter PL 800. Det är mycket segt och håller ner balsaflaken mot sprygeln hyfsat bra.
När jag plankar andra sidan på vingarna limmar jag dit byggklotsar även där för att vingen inte skall bli skev. Utan dem har man väldigt svårt att få vingen med den önskade skränkningen.
Click here to edit.
Här har jag kommit till bygget av roder och klaff. Eftersom dessa smalnar ut till intet i bakkanten har jag limmat in en 0,4 mm plywood där. På sprygeln har jag gjort ett spår för att kunna fäste in densamma. Jag har även ritat en byggklots för att åstadkomma böjningen av både klaff och skevroder.
|
stabilisatorn
Detta är vad jag åstadkommit hitintills. Återkommer med fler bilder och kommentarer längre fram i tiden.
En mildvinter håller på att förvandlas till en kall vår;
Så här serveras nu lite värmande sommarbilder
Nu när grå månaderna är i full fart med allt vad det innebär ser det ut som värmeböljan som rått hela vintern håller på förbytas till kyla. Om någon vet vad en värmebölja om vintern innebär för en Skåning i grå månaderna, så går det eneklt att sammanfatta med blöta fötter, inte blöta fötter efter att ha pulsatt fram i snön, nej och åter nej här i södern handlar det bokstavligen om att vara fast i dynga och vandra på gammal havsbotten, Så vad gör man då?
Själv har jag valt att rota i arkivet från föra sommaren, för att se om det finns några guldkorns bilder jag missat från för årets utomhus flygande säsong. Det värmer ju alltid lite inombords med blå himmel och grönt gräs!
Själv har jag valt att rota i arkivet från föra sommaren, för att se om det finns några guldkorns bilder jag missat från för årets utomhus flygande säsong. Det värmer ju alltid lite inombords med blå himmel och grönt gräs!
Risken finns att man som ung idag i modelflygsammanhang alltid kommer att kallas för junioren, jag vet att personer har kallats för juniorer upp i 60 års åldern. Detta kan man ta med klacksprack om man vill, men om modellflygs sporten och nöjet skall kunna utvecklas behövs nya förmågor som villigt eller ofrivilligt blir bitna modellflyget.
Dennis vår junior kanske är den typiska modellflygaren med sitt intresse för Lego technic och mekaniskt förstående utöver det vanliga, men han är också en fullgod tävlingsimmare, man skulle kunna säga att detta är ung klurig individ med mål som ibland tycker att det är skönt att få umgås med oss gamla gubbar, men som samtidigt saknar de yngre förmågorna i verksamheten. Men han som alla oss andra undrar hur vi skall fånga upp dessa unga förmågorna?
Dennis vår junior kanske är den typiska modellflygaren med sitt intresse för Lego technic och mekaniskt förstående utöver det vanliga, men han är också en fullgod tävlingsimmare, man skulle kunna säga att detta är ung klurig individ med mål som ibland tycker att det är skönt att få umgås med oss gamla gubbar, men som samtidigt saknar de yngre förmågorna i verksamheten. Men han som alla oss andra undrar hur vi skall fånga upp dessa unga förmågorna?
Vi har alla sett hur Dennis utvecklats till en bra pilot under föra sommaren och även inomhus flyget behärskar han med bravur, till skillnad från mig själv som ser det hela som onaturlig del av modellflyget. Men med nya förmågor och med tekniska innovationer så förändras och utvecklas det nya i skön blandning av nytt och gammalt på alla fronter i modellflygets värld.
På byggbänken våren 2020
jag .vet att ett antal spännande byggprojekt pågår i klubben för tillfället Och jag kommer här tillsammans med byggarna att titta närmare på dessa byggen. Och om ni vill presentera era byggen här är ni välkomna att höra av er till webbmastern. Paragraph. Klicka här när du vill redigera.
Jan-Erik Anderssons's Slingsby T31 Motor
Detta projekt kan beskrivas på många sätt, men kan bästa beskrivas som klurigt och egensinigt. Ja ni läste rätt!
Men eftersom byggaren är en egensing person med mång årig passion för lätta modelflygplan som helst skall flyga av sig själv; Enligt byggaren Jan-Erik Andersson är näst allt som inte är självflygande någon sport. Ja vi pratar ju här om en modellbyggare och friflygare snarare än om en modellflygare med radio. Men vad många inte vet är det finns en och annan rc modells konsturktion i arkivet. Man kan säga att det är teknik framför allt, resten är nästan helt ointressant då det gäller flygande maskiner.
Vad beträffande valet av modell är det ganska enkelt i orginal, man tar en segeflygplans kropp och vingar kapar fronten och sätter dit en motor. Och hämtar huvudställen från en tredje flygmaskin och så far man upp i det blå. .
Denna modellflygs konstruktion är gjod av Peter Miller och ritning inköpt via
Sarik Hobbies
Men eftersom byggaren är en egensing person med mång årig passion för lätta modelflygplan som helst skall flyga av sig själv; Enligt byggaren Jan-Erik Andersson är näst allt som inte är självflygande någon sport. Ja vi pratar ju här om en modellbyggare och friflygare snarare än om en modellflygare med radio. Men vad många inte vet är det finns en och annan rc modells konsturktion i arkivet. Man kan säga att det är teknik framför allt, resten är nästan helt ointressant då det gäller flygande maskiner.
Vad beträffande valet av modell är det ganska enkelt i orginal, man tar en segeflygplans kropp och vingar kapar fronten och sätter dit en motor. Och hämtar huvudställen från en tredje flygmaskin och så far man upp i det blå. .
Denna modellflygs konstruktion är gjod av Peter Miller och ritning inköpt via
Sarik Hobbies
Lite byggbilder Slingsby T31 Motor
Tommy Christiansson
SAAB SAFARI
Lite byggbilder SAAB SAFARI
ÅRSMÖTE 2020
Årsmötet hölls enligt tradition på Simmelsberga gård den fjärde februari klockan 19:00. Medlemmarna började redan strömma till vi 18:30 och sorlet tilltog tills ordförande lyfte både stämma och ordförandeklubba och annonserade mötet för öppnat. Som vanligt här uppe i mörkrets omnejder gick detta möte att genomföra på rekord tid. Men vi vet också alla att vi finns där för varandra om det skulle behövas. Det är bättre att hugga i än göra sin stämma hörd utan att finns något syfte med det. En som verkligen huggit i och förbättrat klubbens ekonomi är vår nys avgångna kassör Mia och vi önskar henne och Nicklas lycka till med vad de än gör i fortsättning, det blir säkert något spännande som vi får hoppas att de själv får chansen att njuta av till fullo. Vi avtackar också Jörgen Davidsson och önskar Magnus Dehlin välkommen ombord som vice ordförande och Anna-Maj Olsson som ny kassör.
Årets Klubbmästare blev Lars-Ove Andersson. En utförlig lista med alla piloters poäng kommer att publiceras under snar framtid.
Årets stora kvaddpris tilldelas Lars Thomasson för sin exakthet i det vetenskapliga analys arbetet med påföljande slutsats: Det går inte att flyga utan vingar, så vidare man inte färdas med raket. och mig veterligen har inga sådana avfyrats med synbart resultat på vår modellflygplats någon tisdag kväll. Nästan allt som händer utanför tisdags kvällens sommar gemenskap är ganska dunkelt. Så vem vet, kanske har den vetenskapliga analys överbevisats eller förbisetts i tysthet. Men som sagt för att föra vetenskapen och klubben framåt måste det kunna påvisa genom genomförd aktivitet.
Jag tror att vi alla ser fram till vårens och sommarens alla påhitt vi skall genomföra. Med personliga analyser och händelser som väver modellflygs myter för kommande generationer. Varmt välkomna till 2020 där nya myter skapas och vi alla blir till bättre piloter,tekniker och berättare.
Årets Klubbmästare blev Lars-Ove Andersson. En utförlig lista med alla piloters poäng kommer att publiceras under snar framtid.
Årets stora kvaddpris tilldelas Lars Thomasson för sin exakthet i det vetenskapliga analys arbetet med påföljande slutsats: Det går inte att flyga utan vingar, så vidare man inte färdas med raket. och mig veterligen har inga sådana avfyrats med synbart resultat på vår modellflygplats någon tisdag kväll. Nästan allt som händer utanför tisdags kvällens sommar gemenskap är ganska dunkelt. Så vem vet, kanske har den vetenskapliga analys överbevisats eller förbisetts i tysthet. Men som sagt för att föra vetenskapen och klubben framåt måste det kunna påvisa genom genomförd aktivitet.
Jag tror att vi alla ser fram till vårens och sommarens alla påhitt vi skall genomföra. Med personliga analyser och händelser som väver modellflygs myter för kommande generationer. Varmt välkomna till 2020 där nya myter skapas och vi alla blir till bättre piloter,tekniker och berättare.
Möte med Anders Hansson
Konceptet är enkelt och inspirerande för de som vill frigöra sig från de stora summorna i modellflyg sammanhang och göra plats för mer i livet än modelflyg, för Anders del handlar det om långa cykelturer, luftgevär och utforskande av modern arkekologi eller som de insatta kallar det urban exploring, med kalla kriget installationer i fokus. Vi får inte heller glömma biodlingen i trädgården. Många av de här sakerna handlar om att skapa i det inre och få nya ideer om vad som är möjligt och inte möjligt att utföra och upptäcka i praktiken.
För mig är Anders mest en finurlig multicopter flygare och då man frågar Anders om intresset för multicoptrar, så framstår multicoptern som det mest natruliga om man vill utveckla sin förmåga och inte bara köpa på sig det finaste och sedan tröttnar efter ett litet tag.
Utan för Anders del handlar det om att fördjupa sig sammatidigt som modelflygandet inte är hela världen, utan flyger det så flyger det och om det flyger är det riktigt roligt. Men en sak som Anders nämner är vikten att flyga sina modeller, för det är ju det som är det roliga när allt kommer om kring. Och jag kan faktikt hålla med om det så här på “vår” kanten med blöta om fötterna, att flya rc modeller återigen utomhus längtar man barar efter, ungerfär som man längtar efter den första långa cykelturen på våren eller något annat man förknippar den Ljusa tiden med.
Som med många finurliga modelflygare sträcker sig intresse sfären långt utanför det som bara är modellflyg, men som kan sammanfattas med skaparglädje och upptäckar lust i minut och kubik och det är väll så livet skall vara ibland.
Jag har inte glömt Anders husvagn och hund som gör beskrivningen fulländad.
Utan för Anders del handlar det om att fördjupa sig sammatidigt som modelflygandet inte är hela världen, utan flyger det så flyger det och om det flyger är det riktigt roligt. Men en sak som Anders nämner är vikten att flyga sina modeller, för det är ju det som är det roliga när allt kommer om kring. Och jag kan faktikt hålla med om det så här på “vår” kanten med blöta om fötterna, att flya rc modeller återigen utomhus längtar man barar efter, ungerfär som man längtar efter den första långa cykelturen på våren eller något annat man förknippar den Ljusa tiden med.
Som med många finurliga modelflygare sträcker sig intresse sfären långt utanför det som bara är modellflyg, men som kan sammanfattas med skaparglädje och upptäckar lust i minut och kubik och det är väll så livet skall vara ibland.
Jag har inte glömt Anders husvagn och hund som gör beskrivningen fulländad.
INOMHUSFLYG SCENER
21/12 2019 04/01 2020
Vad vi önskar oss för året
Hotande Balsa brist och drönare som snurrar och vrider sig fram och tillbaks utan att man kan se dem. Men lik förbannat är de ganska roliga och finurliga; Nästan likt en 3d skrivare som man kan skapa nyheter och gammalmodigheter med. Ja vi befinner oss i en föränderlig värld på alla plan man kan tänka sig. Medlemmarna blir inte yngre, förutom vissa som blir yngre för varje julafton, utan att de märker det själva. Jag måste själv erkänna att jag är en av dem, Och det är inte helt lätt att ansvara för det som krymper i kapacitet i stället för att växa i styrka och bli en bättre pilot och byggare för varje dag. Men med lite hjälp från andra finns det chans till hjälp och förbättring trotts förlusterna av ungdom och stjärnstatus. Hjälp behövs för att inte helt absorberas i ett grått töcken av tråkigheter och förluster. För det är ju ändock Jul snart och om man tänker bort regnet som piskar mot rutan utanför så är det en ganska god känsla. Så därför tar jag mig fräckheten att skriva en liten önskelista till tomten från oss alla.
Önskelista
En st kassör
En st vice ordförande
Fint sommarväder utan regn och storm
Bättre tider för inomhusflyget
Fler unga aktiva medlemmar
Men framför allt vi fortsätter med den positiva trend
som präglat klubben den senaste åren.
Önskelista
En st kassör
En st vice ordförande
Fint sommarväder utan regn och storm
Bättre tider för inomhusflyget
Fler unga aktiva medlemmar
Men framför allt vi fortsätter med den positiva trend
som präglat klubben den senaste åren.